ارتقا سیستم ایمنی با تغذیه | تغذیه سالم

سلامتی

سیستم ایمنی، یه سیستم دفاعی علیه شکلای جور واجور ویروس ها، باکتریا، سما و دیگه عوامل مریضی زاست. این سیستم، بسیار پیچیده و شامل سیستم لنفاوی، گلبولای سفید، به خاص سلولای Tه که موادی علیه ویروسا تولید می کنن. دسته دیگه از گلبولای سفید، سلولای B نام دارن که آنتی بادی تولید و به باکتریها، قارچا و انگلا حمله می کنن. دسته دیگه از گلبولای سفید شامل سلولای کشنده طبیعی هستن که موجب از بین رفتن سلولای سرطانی و رادیکالای آزاد و دیگر مواد مضر می شن.

سیستم ایمنی نسبت به تعادل مواد مغذی در بدن بسیار حساسه که کمبود مواد مغذی رو به سرعت در کارکرد خود نشون میده و سیستم دفاعی بدن رو ضعیف می کنه.

غذاهایی که باعث کاهش ایمنی بدن می شن به توضیح زیر هستن:

۱– چربیا: روغنا، مخصوصا روغنای چرب غیراشباع مانند روغن ذرت و روغن گلرنگ اگه فراوون مصرف شن، سیستم ایمنی رو ضعیف کردن می کنن. یه مطالعه نشون داده که کاهش مصرف چربی از ۳۲ درصد به ۲۳ درصد، فعالیت سلولای کشنده رو به اندازه ۴۸ درصد زیاد می کنه.

۲- الکل: الکل شدیدا باعث کاهش فعالیت نوتروفیلا می شه. نوتروفیلا باکتریا و تومورها رو نابود می کنن.

۳- شکر: قندها و شیرینیا توانایی گلبولای سفید در نابود کردن باکتریا رو کاهش میدن. با مصرف ۱۰۰ گرم شکر، فعالیت نوتروفیلا به اندازه ۵۰ درصد کم میشه. قند میوه ها و عسل هم روی گلبولای سفید تاثیر منفی داره؛ اما غذاهای نشاسته ای اینجور اثری ندارن.

غذاهایی که سیستم ایمنی رو تقویت می کنن:

۱- رژیم گیاهخواری: تاثیر گلبولای سفید افراد گیاهخوار بر سلولای سرطانی، دو برابر افراد گوشتخواره، اما دلیل دقیق اون مشخص نیس. با خوردن میوه و سبزیایی که غنی از فیتوکمیکالا هستن، میشه اندازه چربی رژیم غذایی رو پایین آورد.

۲- غذاهای غنی از ویتامین C: این ویتامین عمل خود رو از راه آنتی بادیایی که به وسیله گلبولای سفید تولید می شن، اجرا می کنه. هر نوع استرس، چه از نوع فیزیولوژیک و یا محیطی، نیاز ما رو به این ویتامین زیاد می کنه. وقتی از ویتامین C صحبت می شه، افراد فکر می کنن که بیشترین ویتامین C رو پرتقال داره؛ اگه ویتامین C کلم بروکلی سه برابر پرتقاله. حتی سیب زمینی هم غنی از ویتامین C هستش.

۳- قارچ چینی: به نظر می رسه این قارچ سیستم ایمنی رو تقویت می کنه؛ چون شامل مواد ضدویروسیه که موجب تقویت سلولای T و ماکروفاژها می شه.

۴- سیر: چندین مطالعه نشون داده که سیر تعداد و قدرت سلولای کشنده طبیعی و سلولای T رو تحریک می کنه.

۵- عنصر روی: این ماده معدنی تاثیر بسیار مهمی روی سیستم ایمنی داره که کارکرد خود رو از راه اثر روی تیموس و آنتی بادیا و سلولای T انجام میده.

در بررسی که ایتالیاییا انجام دادن به این نتیجه رسیدن که دریافت مقدار کلی روی از مواد غذایی که بیشتر در غذاهای حیوونی هست، به سرعت اندازه سلولای T رو در افراد سالخورده (حتی بیشتر از جوانان) زیاد می کنه. با در نظر گرفتن اینکه کمبود حاشیه ای روی شایعه، لازمه گیاهانی مصرف شن که شامل مقادیر زیادی لیگام هستن؛ مانند: لوبیای چشم بلبلی، لوبیای قرمز و مقادیر کافی از نانهایی که از غلات کامل جفت و جور شدن. تخم کدو و کدو تنبل هم غنی از روی هستن.

۶- کاروتنوئیدها: با اینکه بتاکاروتن مهم ترین دسته کاروتنوئیدهاست اما دلایلی هست که کاروتنوئیدای دیگه هم به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنن. دریافت غذاهای غنی از کاروتنوئیدها، مانند سبزیا و میوه های پرتقالی رنگ، باعث افزایش سلولای T و سلولای کشنده طبیعی و جواب ایمنی می شن.

۷- چای: منبع خوبی از پلی فنل هاست که رادیکالای آزاد رو پاکسازی می کنن.

۸- ماست: ماست هم سیستم ایمنی رو تقویت می کنه؛ مخصوصا پس از مصرف آنتی بیوتیک هایی که به وسیله دکتر تجویز می شه، چون ماست شامل باکتریای مفیدی واسه رودهه.

آنتی بیوتیکا بعضی از باکتریهای روده رو که به شکستن و تجزیه غذا کمک می کنن، از بین می برن و از دست دادن این باکتریا باعث اسهال می شه.

۹- شیرین بیان: این گیاه هزاران ساله که در فرهنگ غرب و شرق استفاده میشن و دارای فایده های درمانی بسیار زیادیه که یکی از خواص اون حمله به ویروسای آنفلوانزا و تب خاله.

۱۰- گلای ارغوانی رنگ میوه کاج: یکی از بهترین گیاهان شناخته شده واسه تقویت سیستم ایمنیه. تحقیقات آزمایشگاهی نشون دادن که این گیاه باعث افزایش فعالیت سلولای T می شه.

سارا حکیم  کارشناس ارشد تغذیه

زیبــا شــو دات کام

.

منبع : zibasho.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *