ارتش بدن را با این ها مجهز کنید (۲) | تغذیه سالم

سلامتی
در قسمت اول این مطلب گفتیم سلولای سیستم ایمنی بدن مانند سربازهای یه ارتش هستن که باید با تغذیه مناسب مجهز و قوی شن. گفتیم که کمبود مواد غذایی جور واجور مانند آهن، سلنیوم و چیزای دیگه ای به جز اینا می تونه قدرت دفاعی بدن رو کم کنه و بدن رو در برابر بیماریا بذارن.

ارگانیک یا معمولی؟

محققان سوئدی به این نتیجه رسیدن عصاره توت فرنگی هایی که به روش ارگانیک پرورش پیدا کردن شامل آنتی اکسیدان های بیشتری هستن. علاوه بر این محققان دیدن که عصاره توت فرنگیای ارگانیک تاثیر زیادی در مقابله با سلولای سرطانی روده و سینه داره. به نظر محققان اجناس غذایی ارگانیک پر از کلسیم، آهن، منیزیم و کروم هستن و حدود ۳۰ درصد آنتی اکسیدانای بیشتری نسبت به اجناس کشاورزی معمولی دارن. درسته که این اجناس غذایی گران تر هستن و در ایران تنوع اجناس زیاد نیس اما بهتره تا حد امکان از این مواد غذایی استفاده کنین. اگه دسترسی به این اجناس کشاورزی ندارین تلاش کنین از اجناس فصلی و تازه استفاده کنین. اما مهمتر از همه مصرف میوه و سبزیجات (ارگانیک یا غیرارگانیک)است که باید روزانه در برنامه غذایی تون گذاشته شه.

 

پروبیوتیکا

علاوه بر مصرف ماست شامل پروبیوتیک می تونین از مکملای اونم بهره ببرین. این باکتریای زنده باعث بهتر شدن گوارش و جذب بیشتر مواد مغذی می شن. علاوه بر این می تونن از رشد و افزایش باکتریای مضر در روده پیشگیری کنن. اینطوری هم باعث تقویت کارکرد سیستم ایمنی بدن می شه. حتما میدونید که مصرف آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن فلور روده می شن. در این صورت مصرف هر چی بیشتر این اجناس غذایی ضرورت بیشتری پیدا می کنه. پیشنهاد می کنیم با دکتر تون در مورد مصرف مکملای پروبیوتیک مشورت کرده و مصرف روزانه اونو شروع کنین.

زینک

زینک(روی) یه ماده معدنی لازم واسه رشد و فعالیت سلولای T و گلبولای سفید که با عفونتا مقابله می کننده. اگه بدن تون نتونه به اندازه کافی زینک جذب کنه می تونین از مکمل استفاده کنین. یافته های پژوهشا نشون میدن که تماس مستقیم زینک با مخاط، مدت سرماخوردگی رو دو تا سه روز کم می کنه. یافته های یه تحقیق آمریکایی نشون میده که مصرف روزانه پاستیل شامل زینک در فصل سرماخوردگی می تونه باعث کاهش ۲۵ درصدی خطر این مریضی می شه. مصرف روزانه ۱۱ میلی گرم زینک واسه آقایون و ۸ میلی گرم واسه خانوما پیشنهاد می شه. هر پاستیل شامل حدود ۲۳ میلی گرم زینکه. در دوره مریضی فرد مریض می تونه تا ۲۵ میلی گرم از این ماده معدنی مصرف کنه. البته به جز دوره مریضی نباید بیشتر از ۴۹ میلی گرم زینک در روز استفاده کنین چون مصرف دراز مدت اون باعث ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می شه.

 

ویتامین ب کمپلکس

این ویتامین در تولید DNA سلولا و هم اینکه ساخت بیشتر عناصر سیستم ایمنی بدن مخصوصا پادتنا و گلبولای سفید نقش داره. در صورت نبود مصرف کافی این ویتامین بدن بیشتر در برابر مریضی قرار میگیره. علاوه بر این، استرس، ذخایر ویتامین B رو کم می کنه و در نتیجه افراد مضطرب و تحت استرس بیشتر در برابر بیماریای عفونی قرار می گیرن. می تونین با نظر دکتر مکمل استفاده کنین.

هر اندازه که مصرف چربیای اشباع شده و ترانس رو کم کنین سیستم

ایمنی بدن تون در آمادگی بالاتری قرار داره. این چربیا باعث افزایش اندازه کلسترول و دیگه چربیای خون می شه که التهاب بدن رو زیاد کرده

و به کارکرد سیستم ایمنی بدن آسیب میزنن

ویتامین A ،C و E

این سه ویتامین با همکاری هم تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارن. علاوه بر این ویتامینای A و C در ساخت کلاژن و تقویت مخاط واسه جلوگیری از ورود میکروبا شرکت دارن. ویتامین A علاوه بر افزایش کارایی و تاثیر ویتامین C خاصیت ضدویروسی داره. ویتامین C در ساخت سلولای T دخالت داشته و با همکاری ویتامین E از سلولا در برابر آسیبای به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد حفاظت می کنه. ویتامین E هم باعث تحریک کارکرد سلولای T می شه و در تولید آنتی کورها شرکت داره. یافته های پژوهشی که در دانشگاه تافتس بوستون روی ۴۵۱ شرکت کننده سن بالا انجام شده نشون میده مصرف روزانه ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین E خطر سرماخوردگی رو کم می کنه.

بدن ما روزانه به ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین E و ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین A نیاز داره. مکملای مولتی ویتامین این اندازه رو تامین می کنن. واسه پیشگیری از مریضی مصرف روزانه ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C لازمه. افزایش اندازه مصرف مکمل و جذب دز بالای این ویتامین ممکنه باعث بروز اسهال شه. پیشنهاد می شه واسه مصرف هر نوع مکملی با دکتر خود مشورت کنین.

 

از اینا دوری کنین

قندهای تصفیه شده

مواد غذایی شامل قندهای تصفیه شده و هم اینکه نشاسته ای که در بدن به سرعت به قند تبدیل می شن روی سیستم ایمنی بدن تاثیر میذاره. اول به این صورت که قند روی گلبولای سفید تاثیر گذاشته و قدرت مقابله اونا با میکروبا و سلولای سرطانی رو کم می کنه. یافته های پژوهشی که در دانشگاه لومالیندای کالیفرنیا انجام شده نشون میده که فعالیت گلبولای سفید شرکت کننده هایی که حدود ۱۰۰ گرم قند برابر دو بطری کوچیک نوشابه مصرف می کنن، ۵۰ درصد کم شده و به مدت ۵ ساعت هم در سطح پایین می مونه. علاوه بر این قند باعث تغذیه قارچا و سلولای سرطانی و هم اینکه افزایش افزایش میکروارگانیسمای مربوط به عفونتای مخمری طولانی هم می شه و در کار سیستم ایمنی بدن مشکل بوجود میاره. محققان بر این عقیده ان که مصرف بیشتر از اندازه قند و مواد قندی باعث افزایش احتمال دچار شدن به سرطان می شه.

 

چربیای اشباع شده و ترانس

هر اندازه که مصرف چربیای اشباع شده و ترانس رو کم کنین سیستم ایمنی بدن تون در آمادگی بالاتری قرار داره. این چربیا باعث افزایش اندازه کلسترول و دیگه چربیای خون می شه که التهاب بدن رو زیاد کرده و به کارکرد سیستم ایمنی بدن آسیب میزنن. چاره کار مصرف چربیای به درد بخور مانند ماهی آزاد، روغن زیتون، آووکادو و دانه کتانه که واسه تقویت سیستم ایمنی بدن هم به درد بخور هستن.

 

الکل

یافته های بررسیا نشون میدن که مصرف الکل به مرور سیستم ایمنی بدن رو از پا در می آورد. در نتیجه سلولای ایمنی قدرت مقابله با میکروبا رو از دست میدن. مصرف کننده های نوشیدنیای الکلی بیشتر در برابر بیماریای به وجود اومده به وسیله باکتریا و ویروسا مانند ذات الریه، سل و ویروس HIV و بعضی از سرطانا قرار می گیرن.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *