ارتباط یائسگی با افزایش وزن | چاقی

سلامتی
هم مردان و هم زنان در میانسالی یه سری تغییرات هورمونی رو پشت سر می ذارن. این تغییرات هورمونی رو در مردان اصطلاحاً اندروپاز میگن.

زیاد شدن وزن چه در دوران یائسگی و چه در دوران اندروپاز چیزی رایجه. با این حال انگار زیاد شدن وزن فقط به دلیل هورمونا نیس. با افزایش سن و با تحلیل رفتن توده عضلانی که مصرف کننده کالریه، سرعت سوخت و ساز در بدن کم میشه. با افزایش سن تمایل به فعالیت در افراد کم میشه که به معنی تحلیل توده عضلانی و کاهش مصرف کالری روزانه است.

علاوه بر این، میانسالی زمان بروز تغییرات در روش زندگی، خلق و خو و سلامتی افراده که باعث بروز تغییرات در عادتای غذایی و اندازه فعالیت بدنی می شه. زیاد شدن وزن در سنین ۲۵ تا ۵۵ سالگی نیم کیلوگرم در سال (جمعاً ۱۵ کیلوگرم) است. تغییرات هورمونی با تغییر پخش چربی در بدن همراه س و ممکنه باعث افزایش چربی در اندام بالایی بدن شه.

خلاصه این که اگه شما کمتر بخورین و اندازه فعالیتتون رو بیشتر کنین، در هر مرحله زندگی که باشین، بازم می تونین وزنتون رو کم کنین.

چند تا نکته مهم در مورد کاهش وزن

چیزی که می خونید، رابطه مستقیمی با کم شدن موفقیت آمیز وزن داره، شما می تونین این نکات رو در افت کاهش وزن مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، عواملی که می تونه شما رو در اجرای رژیم غذایی دچار مشکل کنه.

فرق غذای بیرون با غذای منزل

غذاهایی که بیرون جفت و جور می شه با غذای منزل دو فرق داره: اول اینکهً از اونجا که «مرغ همسایه غازه»، پس غذاهای بیرون خوشمزه تر به نظر می رسن، دوم اینکهً مقدار غذا در سالن غذاخوری معمولاً بیشتر از مقدار تعیین شده در لیست رژیم غذایی است و بعضی افراد باور دارن چون پول اونو دادن معمولاً دلشون نمیاد مقداری از اونو نخورن. بخاطر این، گوشزد می کنیم که خوردن غذا در سالن غذاخوری به برنامه رژیم غذایی آسیب جدی می زنه.

فراموشی در ایام تعطیلی

تعطیلی (مخصوصاً واسه آقایون) وقتیه تا در کنار همسر و فرزندان باشن، اونا هم در این مواقع معمولاً رژیم غذایی خود رو فراموش می کنن.

ناخنک زدنا

خوردن سه عدد پسته هنگام تماشای تلویزیون، سه عدد خرما بعد از ناهار و یه عدد دلمه کوچیک هنگام نوشیدن آب و گرفتن یه عدد شکلات از دست یه فرد ناشناس، بیشتر از یه کفگیر پلو ارزش غذایی داره.

تن دادن به گفته های دور و بریا

آدم وقتی دچار سرماخوردگی یا اسهال و استفراغ می شه، معمولاً دو، سه روزی زمان میبره تا بهبودی یابد و طی این مدت مقداری از وزن خود رو از دست میده، این باعث می شه که دور و بریا به محض مشاهده شخص و تغییراتی که در چهره اش نمایانه، با نگرانی به اون بگن: «خدا بد نده… چی شده!؟» و همین «خدا بد نده» روی فرد اثر منفی میذاره. در رژیم غذایی، وقتی شما ۱۰ کیلو کم کنین، ً اثر اون روی چهره شما ظاهر می شه.

از خوراکیای وسوسه انگیز دوری کنین، اگه کیک یا شیرینی و آجیل بخرین و اون

رو روی میز بذارین، ً هر بار که از کنار اون رد میشین، یکم از اونو خواهید

خورد و این کار، شما رو از کاهش وزن، دور می کنه

دور و بریا شما دو دسته ان، یا دوستان و فامیلی هستن که با قصد پاک و دلسوزی سخن میگن و از تغییرات چهره شما اعلام نگرانی می کنن، یا افراد چاقی هستن که در کاهش وزن موفق نبوده ان و نمی تونن موفقیت شما رو تحمل کنن.

با امید به اینکه به حرفای اونا که از چاقی تعریف می کنن و خطرات لاغر شدن رو به شما گوشزد می کنن (!) گوش ندین و بدونین که دوست نادان از دشمن دانا، خطرناک تره.

مشکلات عصبی

زندگی آدما فرازونشیبایی داره و طبیعیه که غم، غصه و ناراحتیای عصبی گریبان گیر اونا شه. ناراحتیای عصبی منتهی به افزایش دریافتی افراد چاق از غذا می شه، پس پیشنهاد می کنیم که با بردباری بیشتر و تصمیم جدی در برابر ناراحتیای عصبی مقاومت کنین و نذارین که روحیه تون گرفتار عواقب اون شه.

مهمانیا

تنوع غذاهای رنگارنگ از یه سو و هزینه نکردن غذا از طرف دیگه، از جمله عوامل مهمی هستن که فرد رژیم گیرنده رو مجبور به رها کردن ادامه برنامه رژیم غذایی می کنه.

مناسبتا

بعضی وقتا مناسبتایی مثل عید فرا می رسه که تنوع شیرینی و آجیل در هر جا فراروی شماس. مراسم عروسی یا عزا یا نذریای ماه محرم در تکیه ها و حسینیها، اشتها رو تحریک می کنن و تمایل خوردن رو زیاد می کنن، جلوگیری از خوردن در این جور مراسم به اراده ای آهنین و عزمی راسخ نیاز داره.

تغییر شکل چهره در رژیم

بیشتر خانومایی که رژیم می گیرن، وقتی می بینن چهره شون زودتر از بقیه اندامشون لاغر شده، دست از رژیم می کشن، در حالی که باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه به رژیم خود ادامه، پس از مدت کوتاهی، چهره اونا طبیعی به نظر میاد، پس حتی اگه دوستان و آشنایان شما بگن که مثل بیمارها شدین، دلسرد نشید و به این حرفا توجه نکنین، بلکه رژیم خود رو ادامه بدین، می ببینن که همین دوستان پس از مدت کوتاهی خواهند گفت، چقدر قشنگتر شدین.

خوراکیای وسوسه انگیز

از خوراکیای وسوسه انگیز دوری کنین، اگه کیک یا شیرینی و آجیل بخرین و اونو روی میز بذارین، ً هر بار که از کنار اون رد میشین، یکم از اونو می خورین و این کار، شما رو از کاهش وزن، دور می کنه.

حتی اگه دوستان و آشنایان شما بگن که مثل بیمارها شدین، دلسرد نشید

و به این حرفا توجه نکنین، بلکه رژیم خود رو ادامه بدین، می ببینن که همین دوستان پس از مدت کوتاهی خواهند گفت، چقدر قشنگتر شدین

نمک، وزن رو زیاد می کنه

هیچ می دونستین مصرف نمک اضافی باعث چاقی (تجمع چربی) نمی شه، بلکه باعث افزایش حجم بدن می شه. چون نمک دلیل ابقای بیشتر مایعات در بدن و داخل سلولا می شه به خاطر همین دلیل افزایش حجم بدن می شه. از مصرف نمک به دلیل اثر زیادش در ابقای مایعات بدن، دوری کنین تا از ایجاد پف آلودگی و اضافه وزن در بدنتون جلوگیری کرده باشین. این حالت، به خصوص در زنان بیشتر دیده میشه.

کلیدهای کاهش وزن مؤثرترین روش واسه کاهش وزن در زنان

یه رژیم غذایی کم چرب و عموماً براساس سبزیجات در کمک به زنان واسه کاهش وزن و بهبود حساسیت انسولین در بدن، خیلی مؤثرتر از رژیم همه چیزخواریه.

۵۹ زن گرفتار هم اینکه وزن و یائسه در این مورد مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتن. این زنان به دو گروه تقسیم شدن که نصف اونا رژیم گیاه خواری و نیمی دیگه یه رژیم غذایی کنترل شده از همه چیزخواری رو در پیش گرفتن. پس از یه مدت معلوم شد زنائی که از رژیم گیاه خواری پیروی کردن، در حالی که از مصرف نامحدود میوه ها و سبزیجات کلیدی، غلات و بقیه مواد غذایی به طور سالم و درست لذت می بردن، تونستن وزن خود رو بدون هیچ گونه احساس گرسنگی ناراحت کننده‎ای، کم کنن.

از این رو با شروع مشاهده اثرات مثبت این روش که تمرکز اون روی مصرف میوه ها و سبزیجاته کم کم تمایل این گروه به دنبال کردن این نوع رژیم غذایی براساس گیاه خواری زیاد شد.

چاقی و اضافه وزن از آدمایی که رژیم گیاه خواری دارن بسیار دوره، در حالی که در تحقیقات گذشته روی بیشتر از ۵۵ هزار زن سوئدی نشون داد که ۴۰ درصد از این زنان که رژیم غذایی گوشتی دارن گرفتار به چاقی یا اضافه وزن هستن، اگه این رقم در میان گیاه خواران کم شده و به ۲۵ تا ۲۹ درصد می رسه. جالبه بدونین، رژیم غذای کم چرب و پر از سبزیجات احتمال دچار شدن به سرطان پروستات رو بیشتر کم می کنه.

منابع:

گابریک

سیبیتا

اگه می خواین با کارشناسان تغذیه سایت مشورت کنین، اینجا رو کلیک کنین.

منبع:tebyan.net

جمع آوری سلامت آکا

جمع آوری سلامت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *