ارتباط کمبود ویتامین ها و اختلالات روانی | بیماری

سلامتی

رابطه کمبود ویتامینا و مشکلات روانی

می دونین کمبود بعضی ویتامینا علاوه بر کارکرد جسمی بر روان ما هم تاثیر میگذاره.رژیمای نادرست غذایی و نبود دریافت ویتامینا و پروتئینا به صورت مرتب باعث بروز بعضی بیماریای روانی می شه.

 اگه رژیم غذایی، احتیاجات شخص به مواد مغذی رو برآورده نکنه، می تونه باعث افسردگی و مشکلات روانی شه.مریضی روحی، مریضی ای نیس که به   طور یهویی و اتفاقی ایجاد شه. بلکه در اثر یه رشته علل پیش میاد.حالا خوبیش اینه بعضی از دلایل بروز مریضی های روانی، فقطً به تغذیه و کمبود ویتامین ها مربوط می شن، پس میشه با تغییر روش رژیم غذایی اونو برطرف کرد.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایراندر این زمینه گفت: بعضی وقتا دیدین وقتی روی ناخن ها لکه های سفیدی پیدا می شه، بعضی می گن حتما کلسیم یا روی بدن کم شده؟ یا بعضی وقتا موها یهو سفید می شه و فکر می کنیم حتما ویتامینی در بدنمون کم شده؟ همونجوریکه کمبود ویتامین ها و املاح معدنی بر قسمتای جور واجور جسم اثر میذاره، سلامت روان رو هم تحت تاثیر قرار میده؛ نمونه بارزش کمبود عنصر آهن در بدنه که باعث کم خونی می شه و در نتیجه اون فرد همیشه خسته، کسل، بی حوصله و عصبی خواهدشد. به همین ترتیب سوءتغذیه می تونه سلامت روان شما رو به خطر بندازه و باعث بروز شکلای جور واجور و اقسام بیماریا و اختلالای روانی شه.

 

 

از کمبود ویتامین B تا کم هوشی!

 

خیلی از موادمغذی مثل ویتامینا و موادمعدنی به صورت مستقیم بر عملکردهای ذهن و قدرتای شناختی که به Cognitive performance مشهورند، تاثیر می ذارن و در آخر در بروز بیماریای Degenerative مغزی یا در واقع بیماریای تخریب کننده بافت مغزی تاثیردارن.

شاید قدیمی ترین ویتامینایی که در علم بشری و علم تغذیه هست، ویتامینای گروه B هستن؛ ویتامینای B1، B2، نیاسین یا ۳ B و … البته الان فرمای شیمیایی مختلفی از این ویتامینا شناسایی شدن، مثلا فرم اسیدی نیاسین، اسید نیکوتینیکه و فرم آمیدی اون اسید نیکوتین آمید.

یا ویتامینای دیگه مثل B12 و فولیک اسیده که کمبودشان می تونه بر عملکردهای مغزی اثر داشته باشه و ممکنه باعث افسردگیای شدید شه. اما غیر از این ویتامینا که قدیمی ترینا هستن، بین املاح، کمبود حاشیه ای آهن- یعنی کمبودی که مربوط به منابع خوراکی آهن نیس و علائم بالینی این کمبود هم هنوز بروز نکرده؛کمبودهای ناچیز و ناچیز که حتی ممکنه با آزمایش خون هم مشخص نشه- می تونه باعث خراب شدن عملکردهای ذهن شه، تمرکز رو شدیدا کم کنه و در درازمدت حتی باعث کاهش تواناییای هوش شه.

 

مغزتون رو روغن کاری کنین!

 

یکی از ویتامینایی که تازگیا تاثیرش بر عملکردهای ذهنی مورد بررسی قرارگرفته و اثبات شده، تاثیر کمبود اسیدهای چرب امگا۳ در بروز اختلالای روانیه.

الان میدونیم حدود ۲۰ درصد چربیای مغز رو چربیای امگا۳ تشکیل دادن و از اونجا که این اسیدهای چرب واسه ادامه زندگی بدن به طور کامل لازمه و به وسیله خود بدن آدم هم قابل تولید نیس، حتما باید از راه رژیم غذایی یا مکملا تامین شه، اما منابع خوراکی اسید چرب امگا۳ محدوده و دسترسی به این اسیدها واسه همه افراد خیلی سخته، پس احتمال کمبودش خیلی زیاده؛ مستندات علمی موجود هم نشون دهنده بروز مشکلات مربوط به کمبود اسیدهای چرب امگا۳ در افراده که از این میان میشه به اختلالای دوقطبی، بیماریای اوتیسم و همین طور افسردگیای شدید یا افسردگیای دوران بارداری اشاره کرد. پس به مقدار کافی گردو، ماهی و میگو، تخم کدو و تخم کتون استفاده کنین. در واقع منبع امگا۳ در ماهیایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن و شاه ماهی تعریف می شه.

در گیاهان هم روغنای سویا، آفتابگردان، دانه کتون و گردو، فندق و کنجد شامل امگا۳ هستن. علاوه بر این، موادغذایی غنی شده با امگا۳ مانند بعضی از نونا، آبمیوها، روغنا و تخم مرغ مورد پیشنهاد کارشناسان تغذیه س.

 

نذارین ویتامینD تون کم بیاد!

 

می گن ۸۰ درصد ایرانیا با کمبود ویتامینD روبرو هستن اما شما تلاش کنین جزئی از این جمعیت وسیع نباشین چون کمبود ویتامینD با بروز بیماریای خطرناکی از جمله ام اس و هم مشکل در عملکردهای ذهنی، افسردگی و … در رابطه است.

در این مورد حتی پژوهشی در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه ایران انجام و طی اون مشخص شد ویتامینD هم یکی دیگه از موادمغذی کلیدیه که کمبودش روی کارکرد ذهن و بروز افسردگی موثر و کمبودش خیلی خیلی شایعه.

ویتامینD نه فقط بر قسمت کلی عملکردهای مغزی و ماهیچه ای موثره بلکه بروز مریضی ام اس، ضعف عضلانی، فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید که بیماریای سیستم ایمنی هستن، هم اینکه همه بیماریایی که انگار با ضعف سلسله اعصاب مرکزی، سیستم ایمنی و بافت ماهیچه ای در رابطه ان، با کمبود ویتامینD در رابطه هستن. هم اینکه کمبود روی و ویتامینA می تونه باعث بروز مشکل در عملکردهای ذهن شه.

همونجوریکه گفته شد، افسردگی از راه های مختلفی بروز می کنه و محققان دانشگاه ایران با آزمایش روی گروه های گیرنده ویتامینD و گروهی که فقط پلاسیبو (دارونما) مصرف می کردن، ثابت کردن گروهی که ویتامینD بیشتری گرفتن، به اختلالای روانی کمتری دچار شدن. هم اینکه آدمایی که دچار افسردگی بودن با مکمل کمک و دریافت دوزهای مصرفی روزانه ویتامین D به درمان شون کمک شد و سطح سلامتشون پیشرفت کرد.

یادتون باشه بیشتر از ۸۰ درصد ویتامینD از راه روبرو شدن با نور آفتاب تامین می شه و ۱۵-۱۰ دقیقه قرار گرفتن روزانه بدن در مقابل نور بی واسطه خورشید می تونه نیاز ۲ هزار واحدی به این ویتامین موثر رو تامین کنه. نقش موادغذایی مثل غلات و بعضی سبزیا و میوه ها، کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین و گوشت قرمز و قارچ در این روند فقط ۲۰ درصد اعلام شده، پس از نور آفتاب کمک بگیرین.

 

کمبود ویتامین چه ربطی به مشکل روان داره؟!

 

بیشتر موادمغذی ای که نام برده شد، به صورت «کو آنزیم» یا «کو عامل» واکنشای جور واجور بیوشیمیایی رو در بدن ما کاتالیز می کنن. مثلا آهن یا ویتامینای گروه B در واقع کوفاکتور واکنشای شیمیایی بدن هستن که باعث ساخت نوروترنسمیترها یا واسطه های شیمیایی مغز می شن.

از اونجا که واسطه های شیمیایی مغز واسه انتقال پیامای عصبی و واسه عملکردهای مغزی لازم و لازمن، به طور کامل روشنه که وقتی کوآنزیمایی که این واکنشای شیمیایی رو کاتالیز می کنن، کم باشن، واکنشای لازم انجام نمی شن.

 در نتیجه موادی که باید در نتیجه این واکنشا ساخته شن، تولید نمی شن، تعادل این واسطه های شیمیایی در مغز به هم می خوره، عملکردهای وابسته به اونا دچار مشکل می شه و در آخر به شکل اختلالای روانی بروز می کنه. کمبود تموم موادی که گفته شد، می تونه باعث بروز علایم افسردگی و بقیه اختلالای روانی شه اما همیشه علایم افسردگیا و اختلالای روانی به دلیل وجود مشکلات تغذیه ای بروز نمی کنن.

چون ممکنه ریشه ها و دلایل متفاوت زیادی داشته باشه. مثلا شوک به وجود اومده به وسیله یه حادثه بد و استرس به وجود اومده به وسیله اون می تونه باعث بروز افسردگی شه. حالا اگه کسی سوءتغذیه هم داشته باشه، به طور قطع شکل شدیدتر افسردگی رو تجربه می کنه اما به طور قطع، تغذیه، روش غذاخوردن و نوع انتخاب موادغذایی شدیدا با سلامت جسم و روان افراد در ارتباطه.


رابطه کمبود ویتامینا و مشکلات روانی

۵/۵

۶

منبع : سلامت نیوز-/ف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *