ارتباطی بین رژیمهای کم کالری با سنگ کیسه صفرا | تغذیه سالم

سلامتی

ارتباطی بین رژیمهای کم کالری با سنگ کیسه صفرا

 کیسه صفرا

محققان سوئدی تو یه تحقیق ۶۶۴۰ فرد تحت رژیم رو مورد آزمایش قرار دادن. نصفی از این ادما از رژیمای سخت و خیلی کم کالری پیروی می کردن و نصف دیگه تحت درمون با رژیمای ملایم تر بودن.گروه اول از رژیمای خیلی کم کالری واسه کاهش وزن استفاده می کردن که شامل وعده های غذایی با ارزش کالریکی روزانه ۵۰۰ کیلوکالری به مدت ۶ تا ۱۰ هفته بود. پس از این دوره رژیم غذایی به مدت ۹ ماه به شکل رژیم نگهداری وزن همراه با ورزش و الگوی غذایی سالم ادامه پیدا میکرد. گروه دوم از رژیمای کاهش وزن با ارزش کالریکی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوکالری در روز به مدت ۳ ماه پیروی می کردن که پس از این مدت با ۹ ماه رژیم نگهداری وزن ادامه پیدا میکرد. محققان اطلاعات وزن، جنس، اندازه بدن و سابقه دچار شدن به سنگ کیسه صفرا رو در شرکت کنندگان بررسی و ثبت کردن.

پس از ۳ ماه پیگیری برنامه کاهش وزن ، گروه رژیمای محدود به طور میانگین حدود ۱۴ کیلوگرم و گروه رژیمای متعادل حدود ۸ کیلوگرم کاهش وزن داشتن. یه سال پس از شروع رژیم نتیجه کلی کاهش وزن گروه اول حدود ۵/۱۱ کیلوگرم و گروه دوم ۵/۸ کیلوگرم بود. در حالیکه ۴۸ نفر از افراد گروه اول به سنگ کیسه صفرا گرفتار شده بودن، از گروه دوم ۱۴ نفر به این مشکل گرفتار شده بودن.

پس دوستان اگه تصمیم به کاهش وزن دارین باید در مورد سود و زیان رژیمای متفاوت آگاهی داشته باشین. رژیمای متعادل تر ممکنه تاثیر لاغری کمتری داشته باشن اما مشکلات کمتری هم به دنبال دارن. پس پیشنهاد می شه ادما از کاهش وزنای شدید، رژیمای خودسرانه و غیراستاندارد دوری کنن.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *