ارزان‌ترین نسخه کمردرد | بیماری

سلامتی

امروزه کمردرد به اندازه ای شایع شده که اکثریت نزدیک به اتفاق مراجعه کنندگان به مطبای کارشناسان مغز و اعصاب رو شامل می شه. این وسط، خانوما بیشتر از آقایون به دلیل کمردرد و پادردهای دیسکی به دکتر مراجعه می کنن. وقتی به اونا می بگیم که گرفتار به دررفتگی یا پارگی دیسک شدین، ناراحت می شن و با تعجب می می گن: "ما تا حالا هیچ مشکلی نداشته ایم."

مگه شما همه نکات پیشنهاد شده واسه حفظ سلامت ستون فقرات تون رو انجام دادین؟!

شما که در خونواده تون (داداش، آبجی، پدر و مادر) سابقه دچار شدن به مریضی دیسک وجود داشته و احتمال بیشتری به دلیل زمینه مثبت ارثی دارین، چیجوری از گرفتار شدن پیشگیری می کنین؟

شما باید درباره پدیده های طبیعی زندگی تون دقیق باشین. نشستن، ایستادن، راه رفتن ، خوابیدن و همه اعمالی که انجام می بدین، باید به طور درست برنامه ریزی شن تا آسیب ای به ستون فقرات شما وارد نشه.

دقت کنین طوری بشینین که کمرتون با لگن زاویه درجه بسازه و حتما مفصل زانو بالاتر از مفصل ران باشه. کف صندلی شما باید سفت و پشت اون سخت باشه. اگه مدت طولانی می نشینید، گودی کمرتون رو با بالشی پُر کنین و از زیر پایی استفاده کنین.

بهتره پس از مدت طولانی نشستن، بلند شید، کمی حرکت کنین و دوباره بشینین. صندلی خود رو طوری انتخاب کنین که جایی واسه گذاشتن دستا داشته باشه یا دستا رو روی میز بذارین تا نیروهای وارد به زمین رو از این روش منحرف کنین و همه اونا رو روی کمرتون متمرکز نکنین.

درباره ایستادن باید علاوه بر ستون فقرات، به فکر سلامت رگای پاتون هم باشین تا در ایستادنای طولانی ، خون در اونا ساکن نشه و دردسر نسازد.

اگه می خواهید به مشکلات دیسک گرفتار نشید حتما زیرپایی کوچیکی وردارین و بعضی وقتا پای راست و چپ رو روی اون بذارین. با این کار، خم ستون فقرات رو تغییر می بدین و اونو از فشار رها می کنین.

کفش مناسب بپوشید که پاشنه سه یا پنج سانتی متری داشته باشه و هیچوقت از کفشای پاشنه بلند یا به طور کامل تخت استفاده نکنین.

ایستادن غلط در خانوما، به خصوص هنگام جارو زدن دیده می شه. نمی دانم چه اصراریه که با فشار زیاد خلاف پرزهای فرش رو جارو می کنین! یا مدت طولانی در حالت خم به جلو و قوز کرده، جارو می زنید. اگه روزی یه ربع به این روش غلط، کار بکنین، موفق میشین به دیسک هاتون آسیب جدی بزنین.

به نظر شما با این همه بلایی که سر ستون فقرات تون می بیارین، انتظار سلامت، توقع بی جایی نیس؟!

در آخر هم پیشنهاد می کنم که از توالت فرنگی استفاده کنین و این فرهنگ درست رو جا بندازین.

به خانوما اخطار می دهم اجسام سنگین رو بلند نکنین و یا هول ندین.

دکترمسعود خدیوی- جراح مغز و اعصاب

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *