اررش غذایی خرمالو | خواص دارویی خرمالو | سبزیجات

سلامتی

خواص خرمالو

 

 

 

 

آشنایی با خواص خوراکیا- خرمالو از جمله میوه هاییه که با اینکه در حالت خام گس و سفته ولی اگه اونو در دمای معمولی اتاق بذارین، به مرور می رسه و نرم و شیرین می شه.

 

 

البته طعم و مزه اون به نوع خرمالو بستگی داره؛ به این معنا که حتی بعضی از شکلای جور واجور رسیده هم بازم حالت گسی رو دارن. خرمالو علاوه بر اینکه به صورت خام و تازه مصرف می شه، در آجیل میوه های خشک هم پیدا میشه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین از پخته اونم به صورت مربا، مارمالاد و هم اینکه در شکلای جور واجور شیرینیا و کیکا استفاده می کنن.

 

 

خواص غذایی

خرمالو پر از ویتامین A، بتاکاروتن و هم اینکه مقدار زیادی ویتامینای B1، B2، B3 و ویتامین C هستش. این میوه هم اینکه مواد معدنی جور واجور لازم بدن رو مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم داره؛ به خاطر این واسه رشد و نمو کودکان بسیار به درد بخور شناخته شده.

 

 

فایده های درمانی

ـ خوردن خرمالوی رسیده واسه آدمایی که از سینه درد در رنج هستن، پیشنهاد می شه.

ـ میگن اگه خرمالو رو به صورت ناشتا بخورین، واسه درمان اسهال خونی بسیار به درد بخور هستش.

ـ خرمالو واسه بیماران کبدی، کلیوی و نقرسی هم خوبه.

ـ خرمالو شامل مقدار زیادی پکتینه. پکتین یکی از فیبرهای محلول در آبه که باعث کاهش چربی خون می شه.

 

 

یه عدد خرمالوی ۲۵ گرمی چه داره؟

 

 

چربی ۰/۱۰گرم
ویتا مینc ۱۶/۵ میلی گرم
انرژی ۲۲کیلوکا لری
کربوهیدرات ۰/۲گر م
پروتئین ۸/۳۸ گرم

 

میوه های شیرین و خوشمزه خرمالو پر از مواد مغذی مفیدی (مثل ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها) هستن که واسه سلامت مطلوب بدن حیاتی هستن.
خرمالوی تازه شامل مقادیر مناسبی از مواد معدنی مثل پتاسیم، منگنز، مس و فسفره.
خرمالو منبع بسیار خوب ویتامین C یکی دیگه از آنتی اکسیدان های قدرتمنده.
مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بدن کمک می کنه که مقاومت خود رو در برابر عوامل عفونت زا، مواد مضر و رادیکالای التهابی زیاد کنه.
خرمالو هم غنی از فیبر (بیشتر در فرم پکتین هست)، که به درد بخور به آرومی تحریک روده هستن. در آخر، اون منبع خوبی از آهنه و شامل بسیار کمی سدیمه.
 

خرمالو پر از ویتامین A، بتاکاروتن و هم اینکه مقدار زیادی ویتامینای B۱، B۲، B۳ و ویتامین C هستش. این میوه هم اینکه مواد معدنی جور واجور لازم بدن رو مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم داره؛ به خاطر این واسه رشد و نمو کودکان بسیار به درد بخور شناخته شده.
هم اینکه خرمالو یه میوه اسیدیه. و دارای اسیدهای مالیک -تارتاریک و اسید سیتریک است. این اسید ها باعث جذب بهتر آهن و روی در بدن می شه و از بدن در برابر بیماریهایی مانندسرطان مراقبت می کنه.
مصرف این میوه با معده خالی پیشنهاد نمی شه و بهتره به عنوان دسر بعد از غذا مصرف شه چون اسید معده رو زیاد تر کرده و به هضم غذا کمک می کنه.
خرمالو کالری زیادی داره پس در مصرفش نباید زیاده روی کرد.
طبع خرمالو گرمه پس از این دید هم باید با احتیاط بود.
مربا و مارمالاد و ترشی و هم اینکه خشک شدن در اجیل طرفداران زیادی داره.
خشک شده اونو در آجیلا میشه مصرف کرد.
با اینکه خرمالو خواص بسیار زیادی داره، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد از اون در روز پیشنهاد نمی شه. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالو هم واسه کسائی که به یبوست گرفتار هستن، مناسب نیس؛ چون تانن موجود در اون یبوست رو شدید شدن می کنه.
 

نکته: مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده خیلی مناسب نیس و بهتره خرمالوی رسیده و شیرین رو واسه خوردن انتخاب کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *